דער אויסערן-מיניסטעריום פֿון מדינת-ישׂראל האָט נישט אָנגענומען דעם נײַעם אַמבאַסאַדאָר פֿון נײַ-זעלאַנד, וואָס דאַרף אויך דינען ווי דער אַמבאַסאַדאָר צו די פּאַלעסטינער, אַזוי ווי עס זײַנען געווען די צוויי פֿריִערדיקע אַבאַסאַדאָרן. די רעגירונג זאָגט, אַז זי האָט נישט געוווּסט, אַז די צוויי פֿריִערדיקע אַמבאַסאַדאָרן האָבן אויך געדינט ווי ניי־זעלאַנדס אַמבאַסאַדאָרן צו די פּאַלעסטינער.
דער אויסטראַלישער ועד הרבנים, וואָס באַשטייט נאָר פֿון אָרטאָדאָקסישע רבנים, האָט געטאַדלט אַ נײַעם געזעץ-פּלאַן אינעם אויסטראַלישן סענאַט, וואָס וואָלט דערמעגלעכט, אַז דאָקטוירים זאָלן מעגן העלפֿן שטערבלעך קראַנקע פּאַציענטן צו שטאַרבן גיכער און אויף אַ בכּבֿודיקן אופֿן. דער געזעץ-פּלאַן איז פֿאָרגעלייגט געוואָרן פֿון סענאַטאָרן פֿון דער „גרינער פּאַרטיי‟. דער ועד הרבנים טענהט אַז אַזאַ פּלאַן איז „אוממאָראָליש” און האָט גאָרנישט צו טאָן מיט דער אַרבעט פֿון דאָקטוירים — דאָס הייסט, צו היילן פּאַציענטן. די רבנים האָבן אויך פֿאַרגליכן דעם פּלאַן צו דער נאַצישער אידעאָלאָגיע פֿון דערהרגענען די קראַנקע און די וועלכע האָבן פֿיזישע אָדער גײַסטיקע מניעות.
פֿאָרשטייערס פֿון דער מעלבורנער ייִדישער קהילע האָבן זיך געטראָפֿן מיט פֿאָרשטייערס פֿון צוואַנציק אויסטראַליש-אינידישע אָרגאָניזאַציעס צום ערשטן מאָל בײַ אַ ספּעציעלן אָוונטברויט אין מעלבורן. זיי האָבן גערעדט, צווישן אַנדערע טעמעס, וועגן דער אימיגראַציע פֿון ביידע פֿעלקער קיין אויסטראַליע און וועגן דער ייִדישער קהילה אין אינדיע, וואָס עקסיסטירט שוין העכער צוויי און אַ האַלב טויזנט יאָר אָן צו לײַדן פֿון אַנטי-סעמיטיזם.
דער לאָקאַלער „בני-ברית‟ אָרגאָניזאַציע האָט שוין פֿון לאַנג צוגעגרייט אַן אויסשטעלונג וועגן די חסידי עומות העולם וואָס הייסט „דער מוט צו זאָרגן זיך פֿאַר אַנדערע‟. די אויסשטעלונג ווערט געוויזן אין נישט-ייִדישע אינסטיטוציעס אַ לענגערע צײַט און ווערט באַטראַכט ווי אַ וויכטיקער מיטל צו באַקעמפֿן דעם ראַסיזם און דעם אַנטי-סעמיטיזם.
מיטגלידער פֿון דער שארית־הפּליטה פֿאָרן מיט מיט דער אויסשטעלונג און דערציילן די וועלכע קומען זען די אויסשטעלונג וועגן זייערע פּערזענלעכע איבערלעבונגען אונטער דער נאַצישער הערשאַפֿט. מער ווי אַכציק טויזנט סטודענטן האָבן שוין געזען די אויסשטעלונג, וואָס געפֿינט זיך איצט אויפֿן קעמפּוס פֿון דיקאָן־אוניווערסיטעט אין דער שטאָט דזשילאָנג אין וויקטאָריע. כאָטש עס איז אַ מאָל געווען אַ שיל אין דזשילאָנג, וווינען זייער ווייניק ייִדן אין דער שטאָט די לעצטע יאָרצענדליקער. עס עקסיסטירט שוין פֿון לאַנג נישט קיין אָרגאָניזירט ייִדיש לעבן אין דזשילאָנג.
שוין יאָרן ווי דער „בני־ברית‟ אין מעלבורן פֿירט אָן מיט אַ מוזיקאַלישן עסטעדפֿאָד-קאָנקורס פֿאַר ייִדישע קינדער און יוגנטלעכע וועלכע לערנען זיך אין פֿאָלקשולן, מיטלשולן און אוניווערסיטעטן פֿאַר ראש-השנה. עס נעמען אָנטייל זינגערס, אינסטרומענטאַליסטן, טאָגשול־כאָרן, קאַפּעליעס, יחידים און גרופּעס. די אָנטיילנעמערס ווערן דערמוטיקט פֿאָרצושטעלן אין ייִדיש און העברעיִש במשך פֿונעם עסטעדפֿאָדס סוף-קאָנצערט. פּריזן ווערן צוגעטיילט צו די געווינערס, קינדער און יוגנטלעכע, פֿון יעדן באַשטאַנדטייל: קלאַסיש געזאַנג, קלאַסיש סטרונע-אינסטרומענט, הײַנט-צײַטיק געזאַנג, קלאַסיש פּיאַנע, הײַנט-צײַטיק פּיאַנע, און ייִדיש און העברעיִש געזאַנג.
דער מעלבורנער קאָמיקער דזשאָן סאַפֿראַן האָט געוווּנען די אויסטראַלישע „נעד קעלי פּרעמיע‟ פֿאַר אַ בוך וועגן אַ פֿאַרברעכן פֿאַר זײַן ערשט בוך, וואָס הייסט „מאָרד אין מיסיסיפּי”. דאָס בוך איז ערשט אַרויס פֿון דרוק הײַ-יאָר. דאָס בוך דערציילט וועגן דעם מאָרד פֿון אַ באַקאַנטן ראַסיסט אין דער אַמעריקאַנער שטאַט מיסיסיפּי. סאַפֿראַן האָט פֿאַרבראַכט עטלעכע אומבאַקוועמע טעג מיט דעם ראַסיסט מיט עטלעכע יאָר צוריק בעת ער האָט געאַרבעט אויף אַ דאָקומענטאַר און האָט געשריבן וועגן דעם משפּט פֿון דעם וואָס האָט אומגעבראַכט דעם ראַסיסט פֿאַר דער אויסטראַלישער פּרעסע. די „נעד קעלי פּרעמיע‟ ווערט צוגעטיילט יאָר-יערלעך זינט 1995. סאַפֿראַן איז באַקאַנט אין אויסטראַליע פֿאַר זײַן אַרבעט אויף טעלעוויזיע און ראַדיאָ און אויך פֿאַר זײַנע דאָקומענטאַר-פֿילמען.
„מכּבי-אויסטראַליע‟ ספּאָרט־פּרעמיעס
די ספּאָרט אָרגאָניזאַציע „מכּבי אויסטראַליע‟ האָט לעצטנס צוגעטיילט פּרעמיעס צו די בעסטע ייִדישע ספּאָרטלער אין אויסטראַליע פֿאַרן יאָר 2013. די בעסטע ספּאָרטלער זײַנען געווען עמוס גאָלאַך, אַ טרײַאַטלעטיקער פֿון מערבֿ-אויסטראַליע, און דזשעסיקע פֿאָקס, אַ סלאַלאַם קאַנויִסט פֿון ניו-סאַוט-וויילס.
The Yiddish Daily Forward welcomes reader comments in order to promote thoughtful discussion on issues of importance to the Jewish community. In the interest of maintaining a civil forum, The Yiddish Daily Forwardrequires that all commenters be appropriately respectful toward our writers, other commenters and the subjects of the articles. Vigorous debate and reasoned critique are welcome; name-calling and personal invective are not. While we generally do not seek to edit or actively moderate comments, our spam filter prevents most links and certain key words from being posted and The Yiddish Daily Forward reserves the right to remove comments for any reason.