פּראָפֿ׳ יפֿה אליאַך, אַ פּיאָניר אויפֿן פֿעלד פֿון חורבן־לימודים, איז דעם דינסטיק ניפֿטר געוואָרן אין עלטער פֿון 79 יאָר. זי האָט אין אַמעריקע לאַנצירט דעם ערשטן צענטער צום דאָקומענטירן און פֿאָרשן דעם חורבן — אין דער „ישיבֿה פֿון פֿלאַטבוש‟ — און האָט אויך אײַנגעפֿירט חורבן־לימודים אין אַ צאָל אַמעריקאַנער אוניווערסיטעטן.
אַ געבוירענע אין איישישאָק, הינטער ווילנע, ליטע, איז אליאַך געווען פֿיר יאָר אַלט ווען די דײַטשן האָבן פֿאַרנומען דאָס שטעטל אין 1941 און ס׳רובֿ פֿון די ייִדן האָט מען אויסגעהרגעט. זי מיט דער משפּחה האָבן זיך אויסבאַהאַלטן און האָבן איבערגעלעבט ביז די סאָוועטן האָבן באַפֿרײַט דעם געגנט אין 1944; ערשט דעמאָלט האָבן פּוילישע מיליציאָנערן אומגעבראַכט איר מאַמען און ברודער. אליאַך האָט עולה געווען אין 1946, אָבער איז אין 1954 אַוועק קיין אַמעריקע, וווּ זי האָט געקריגן אַ דאָקטאָראַט אין 1973 אין רוסישער אינטעלעקטועלער געשיכטע.
אליאַך האָט געשאַפֿן די אויסשטעלונג „דער טורעם פֿון פּנימער“ בײַם חורבן־אָנדענק־מוזיי אין וואַשינגטאָן. צוואַנציק מיליאָן מענטשן האָבן שוין געזען דעם טורעם, וואָס באַשטייט פֿון 1,500 פֿאָטאָגראַפֿיעס און שאַפֿט אַ בילד פֿון די אײַנוווינערס אין אַ טיפּישן מיזרח־איייראָפּעיִשן שטעטל — צווישן די סאַמע רירנדיקסטע אויסשטעלונגען אינעם מוזיי.
אליאַך האָט אויך געשריבן דאָס גרויסע ווערק „אַמאָל איז געווען אַ וועלט: אַ 900־יאָריקע געשיכטע פֿונעם שטעטל איישישאָק‟
אליאַך האָט, אויפֿן סמך פֿון אינטערוויוען און בעל־פּה־געשיכטעס פֿון דער שארית־הפּליטה, אָנגעשריבן מעשׂהלעך וועגן דעם חורבן אינעם חסידישן נוסח, וואָס איז פּובליקירט געוואָרן אין בוכפֿאָרעם מיטן טיטל, Hasidic Tales of the Holocaust. דאָס בוך, אַרויסגעגעבן פֿונעם פֿאַרלאַג בײַם אָקספֿאָרדער אוניווערסיטעט, נעמט אַרײַן 89 אָריגינעלע מעשׂהלעך וועגן דעם חורבן וואָס זאָגן, אויף אַ טראַדיציאָנעלן שטייגער, עדות אויף די אינערלעכע איבערלעבונגען פֿון די חורבן־געליטענע.
The Yiddish Daily Forward welcomes reader comments in order to promote thoughtful discussion on issues of importance to the Jewish community. In the interest of maintaining a civil forum, The Yiddish Daily Forwardrequires that all commenters be appropriately respectful toward our writers, other commenters and the subjects of the articles. Vigorous debate and reasoned critique are welcome; name-calling and personal invective are not. While we generally do not seek to edit or actively moderate comments, our spam filter prevents most links and certain key words from being posted and The Yiddish Daily Forward reserves the right to remove comments for any reason.