(די 2 טע זײַט פֿון 2)
אַן אַנדער תּלמיד האָט פֿאַרשריבן:
אין קראָם איז אַ גרויסער טומל. די ווײַבער שרײַען: „גיט מיר גיכער פֿלייש! איך דאַרף נאָך הייצן אין אויוון‟. „אוי, איך האָב פֿאַרגעסן קויפֿן ליכט‟. „אוי, אוי, גיט גיכער, איך בין גאָר געבליבן אָן גאַזע‟. דער קרעמער אײַלט זיך צומאַכן די קראָם, ער זאָל ניט פֿאַרשפּעטיקן אַ שבת. […]
אין דער פֿרי. ייִדן זײַנען געקומען פֿון שול. זיי טוען אויס די טליתים. די פֿרויען נעמען אַרויס די פֿעטע הייסע ציקאָריע און מע זעצט זיך טרינקען.
ווען מע עסט אָפּ, שטעלן זיך די פֿרויען רײַבן רעטעך אויף וואַרמעס. נאָך וואַרמעס לייגן זיך די ייִדן שלאָפֿן. אַז זיי שלאָפֿן זיך גוט אויס, גייען זיי צו גאַסט איינער צום צווייטן אַ שמועס טאָן איינער מיטן צווייטן.
אָט אַזעלכע — און אַ היפּש ביסל אַנדערע — בילדער פֿונעם שטעטלדיקן לעבן, אין אַ יאָרצענדליק נאָך דער רעוואָלוציע, האָבן זיך אָפּגעהיט אין אָט דעם פּעדאַגאָגישן בוך.
ווי אַזוי האָט זיך עס באַקומען, אַז אַ סאָוועטישער פֿאַרלאַג זאָל דרוקן אַזעלכע ממש סענטימענטאַלע בילדער פֿון אַ שטעטל? די זאַך איז, אַז דעמאָלט, אין דער צווייטער העלפֿט פֿון די 1920ער יאָרן, האָט די סאָוועטישע מאַכט זיך, ווי מע האָט עס דעמאָלט אָנגערופֿן, „אַ קער געטאָן מיטן פּנים צום שטעטל‟. אַ שפּור פֿון דעם „קער‟ האָט זיך אָפּגעהיט אַ דאַנק דעם דאָזיקן פֿאַרגעסענעם קוואַל.
אַגבֿ, עס וואָלט געווען אינטערעסאַנט צו פֿאַרגלײַכן דאָס שטעטל פֿון אַ מאָל מיט די חסידישע כּמו-שטעטלעך, וואָס זײַנען אויסגעוואַקסן אַרום ניו-יאָרק. מיר שײַנט, אַז זיי זײַנען פּרינציפּיעל פֿאַרשיידענע ייִשובֿים. און ניט נאָר צוליב דער מאָדערנער טעכנאָלאָגיע, וואָס האָט זיך אַרײַנגעריסן אין דעם טאָג-טעגלעכן לעבן פֿון די הײַנטיקע חרדים. דער הויפּט-אונטערשייד איז, אַ פּנים (איך זאָג אַרויס ניט מער ווי אַ השערה), אַז זיי זײַנען עקאָנאָמיש גאָר אַנדערש פֿאַרבונדן מיט דער ניט-ייִדישער וועלט, בפֿרט מיט זייערע שכנים. דאָס אַלטע שטעטל איז בדרך־כּלל צום סוף פֿונעם 19סטן און אָנהייב 20סטן יאָרהונדערט, ניט געווען אַזוי אָפּגעזונדערט, און דאָס אַרויפֿגעלייגט אַן אַנדער שטעמפּל אויף דעם מיזרח-אייראָפּעיִשן ייִדישן לעבן.
The Yiddish Daily Forward welcomes reader comments in order to promote thoughtful discussion on issues of importance to the Jewish community. In the interest of maintaining a civil forum, The Yiddish Daily Forwardrequires that all commenters be appropriately respectful toward our writers, other commenters and the subjects of the articles. Vigorous debate and reasoned critique are welcome; name-calling and personal invective are not. While we generally do not seek to edit or actively moderate comments, our spam filter prevents most links and certain key words from being posted and The Yiddish Daily Forward reserves the right to remove comments for any reason.