דײַטשלאַנד־ישׂראל: דער נס פֿון 20סטן יאָרהונדערט

Germany and Israel: A 20th Century Miracle

דער דײַטשישער פּרעזידענט יאָכים גאַוק און דער ישׂראלדיקער פּרעזידענט ראובֿן ריבֿלין פּאָזירן בעת זיי קומען אָן אויף אַ פֿײַערונג לכּבֿוד 50 יאָר זינט מע האָט אָנגעהויבן דיפּלאָמאַטישע באַציִונגען צווישן ישׂראל און דײַטשלאַנד
Getty Images
דער דײַטשישער פּרעזידענט יאָכים גאַוק און דער ישׂראלדיקער פּרעזידענט ראובֿן ריבֿלין פּאָזירן בעת זיי קומען אָן אויף אַ פֿײַערונג לכּבֿוד 50 יאָר זינט מע האָט אָנגעהויבן דיפּלאָמאַטישע באַציִונגען צווישן ישׂראל און דײַטשלאַנד

פֿון איתן פֿינקעלשטיין

Published May 24, 2015, issue of June 12, 2015.

(די 2 טע זײַט פֿון 2)

לאָמיר איצט אַ קוק טאָן, וואָס עס קומט פֿאָר אויף ביידע גאַסן. דעם ערשטן דײַטשישן אַמבאַסאַדאָר אין ישׂראל, ראָלף פּאַולס, האָבן די ישׂראלים פֿאַרוואָרפֿן מיט פּאָמידאָרן אין תּל־אָבֿיבֿ. הײַנט ציט דײַטשלאַנד צו די יונגע ישׂראלים, ווי אַ מאַגנעט. אין בערלין, למשל, אַרבעטן און לערנען זיך אַרום 20 טויזנט יונגע ישׂראלים. טויזנטער ישׂראל־טוריסטן קומען קיין דײַטשלאַנד פֿאַרברענגען זייערע וואַקאַציעס, און נישט ווייניק בלײַבט דאָ וווינען. 200 טויזנט ישׂראלים האָבן אַ דײַטשישן פּאַס, ווי אַ צווייטע בירגערשאַפֿט. די דײַטשן, פֿון זייער זײַט, וועלכע פֿלעגן אין די 1960ער־1970ער יאָרן פֿאָרן קיין ישׂראל צו אַרבעטן אין די קיבוצים, קומען הײַנט אַהין ווי טוריסטן.

פֿאַרשטייט זיך, נישט אַלץ איז אַזוי גלאַטיק. אינטערעסאַנט, אַז דײַטשלאַנד איז אין ישׂראל מער פּאָפּולער, ווי ישׂראל אין דײַטשלאַנד. 62 פּראָצענט דײַטשן שאַצן נעגאַטיוו אָפּ די ישׂראל־פּאָליטיק. געשען איז עס אין דער צײַט פֿון שרעדערס רעגירונג, ווען די דײַטשישע מעדיאַ האָט אויסגעגאָסן איר בייזע אַנטי־ישׂראלדיקע פּראָפּאַגאַנדע. און כאָטש דער איצטיקער קאַנצלערין, אַנגעלאַ מערקעל, האָט זיך אײַנגעגעבן אײַנצושטילן די אַנטי־ישׂראלדיקע מעדיאַ־היסטעריע, רײַסן זיך נאָך אַלץ דורך מיאוסע אויפֿגעבראַכטע קולות. די הויפּט־סיבה דערפֿון קומט אַרויס פֿון דער וואַקסנדיקער כוואַליע אימיגראַנטן פֿון די אַראַבישע לענדער, בפֿרט פֿון סיריע.

ווי עס זאָל נישט זײַן, גייען ווײַטער אָן אַקטיווע פֿאַרבינדונגען צווישן ביידע לענדער אין תּחום פֿון עקאָנאָמיע, וויסנשאַפֿט און קולטור. אויך אויפֿן פֿעלד פֿון מיליטער, נישט געקוקט אויפֿן דרוק פֿון די אַראַבישע לענדער, זעצט זיך פֿאָר אַ דערפֿאָלגרײַכע מיטאַרבעט. ווי אַ פֿאַקט דערצו, דינט דער אָפּמאַך, אונטערגעשריבן דעם 11טן מײַ, וועגן קויפֿן בײַ דײַטשלאַנד 4 שלאַכט־שיפֿן; און פֿאַר דעם — אונטערוואַסער־שיפֿן, טאַנקען־מאָטאָרן און אַנדערע טעכנישע מיטלען.

ווי אַזוי זשע האָט זיך אָנגעהויבן דער נס — דער שלום און פֿרײַנדשאַפֿט צווישן דײַטשן און ייִדן? קודם־כּל, דאַרף מען אָנרופֿן די נעמען פֿון צוויי גרויסע פּערזענלעכקייטן: דער ערשטער ישׂראל־פּרעמיער, דוד בן־גוריון און דער ערשטער קאַנצלער נאָך דער מלחמה, קאָנראַד אַדענאַוער. די היסטאָריקער האַלטן, אַז די ביידע פּאָליטיקער האָבן עס דערגרייכט צוליב זייער פּראָגמאַטישן פֿאַרשטאַנד. ריכטיק, די ביליאָניקע רעפּאַראַציעס פֿון דײַטשלאַנד — דער אָפּמאַך, וואָס איז דערגרייכט געוואָרן נאָך פֿאַרן אָנשטעלן דיפּלאָמאַטישע באַציִונגען, האָט געשפּילט די הויפּט־ראָלע בײַם שאַפֿן אַ סאָפֿיסטיקירטע מיליטערישע אינדוסטריע אין ישׂראל, בײַם אויפֿבויען און פֿאַרברייטערן דעם ים־ און לופֿט־פּאָרטן; בײַם אײַנקויפֿן נאַפֿט און געווער.

און כאָטש אין ישׂראל רעדט מען נישט וועגן דעם אויף אַ קול, איז עס אַ פֿאַקט, וואָס מע קען אים נישט אויסמײַדן!

צוריק געשמועסט, וואָלט דער הוילער פּראָגמאַטיזם געווען נישט גענוג, ווען פֿאַרן חורבן, פֿאַר דער קאָלאָסאַלער טראַגעדיע וואָלט אין דײַטשלאַנד נישט עקזיסטירט אַ טויזנט־יאָריק ייִדיש לעבן. דווקא אין דײַטשלאַנד האָט זיך אַנטוויקלט אין פֿולן פּראַכט די אַשכּנזישע עדה, מיט איר אייגענער שפּראַך, ייִדיש, מיט איר באַזונדערן רעליגיעזן און סעקולערן לעבנס־שטייגער, און נאָך און נאָך…

מיר מוזן שטענדיק געדענקען דעם חורבן, אָבער מיר טאָרן אויך נישט פֿאַרגעסן אונדזערע בשותּפֿותדיקע 1,000 יאָר.