(די 2 טע זײַט פֿון 2)
אויף דער פֿראַגע, מיט וואָס די נײַע סמיכה־פּראָגראַם וועט זיך פֿונאַנדערשיידן פֿון די רבנות־פּראָגראַמען, וואָס עקזיסטירן שוין אין מיזרח־אייראָפּע, האָט ד״ר קאַגאַן דערקלערט, אַז די קלאַסן ווערן געלערנט אויף אַ מער אַקאַדעמישן אופֿן און אַז די סטודענטן וועלן זיך לערנען אַנדערע לימודים ווי די, וואָס מע לערנט אין אַ טראַדיציאָנעלן בית־מדרש. די סטודענטן וועלן שטודירן סך־הכּל 6 יאָר. במשך פֿון די ערשטע פֿיר יאָר, וואָס זענען דער עקוויוואַלענט פֿון ביז־גראַדויִר שטודיעס, וועלן זיי זיך פֿאַרטיפֿן זייער קענטעניש פֿון העברעיִש, הלכה, און דער ייִדישער געשיכטע. אינעם ערשטן יאָר וועלן זיי זיך לערנען אין אַ קאָנסערוואַטיווער ישיבֿה אין ישׂראל, צוזאַמען מיט דײַטשישע סטודענטן פֿון „גײַגער־קאָלעדזש‟. נאָך פֿיר יאָר וועלן די סטודענטן באַקומען זייער באַקאַלאַווראַט, און אויב זיי גייען אָן ווײַטער, וועלן זיי זיך לערנען נאָך צוויי יאָר אין דײַטשלאַנד, אָדער אויף סמיכה בײַם „גײַגער קאָלעדזש‟ אָדער אין דער דאָרטיקער „שול פֿאַר ייִדישער טעאָלאָגיע‟ אויף אַ מאַגיסטער אין ייִדישע שטודיעס. (די וואָס ווערן ראַבינער באַקומען, צוזאַמען מיט דער סמיכה, אויך אַ מאַגיסטער־דיפּלאָם).
ס׳רובֿ סטודענטן וועלן קומען פֿונעם געוועזענעם ראַטן־פֿאַרבאַנד. אַן ערך 50% פֿון די סטודענטן וועלן זײַן מענער און אַן ערך 50% — פֿרויען. מע האָט אָבער נאָך ניט אויסגעקליבן אַלע סטודענטן.
די צוקונפֿטדיקע ראַבינערס און ראַבינערטעס וועלן האָבן אַ סך אַרבעט צוליב דעם, וואָס די פּראָגרעסיווע ייִדישע באַוועגונגען בכלל, און די רעפֿאָרם־באַוועגונג בפֿרט, ווערן אַלץ גרעסער יעדעס יאָר. לויט דער סטאַטיסטיק פֿונעם וועבזײַטל פֿונעם „פֿאַראיין פֿאַר פּראָגרעסיווער ייִדישקייט‟ געהערן העכער 60 סינאַגאָגעס צו דער באַוועגונג מיזרח־אייראָפּע. די רעפֿאָרמער ייִדן פֿירן אויך אָן מיט קינדערגערטנער און זונטיק־שולן און פּראָגראַמען פֿאַר דערוואַקסענע. זייער יונגט־באַוועגונג, „נצר עלמי‟, איז די גרעסטע צווישן אַלע ייִדישע יונגט־באַוועגונגען אין מיזרח־אייראָפּע און ציט צו העכער 1,000 קינדער יעדעס יאָר צו אירע זומער־קאָלאָניעס.
ד״ר קאַגאַן האָט דערקלערט, אַז ד רעפֿאָרם־באַוועגונג אין אַזוי פּאָפּולער אין מיזרח־אייראָפּע צוליב דעם, וואָס זי איז „זייער אָפֿן און שטעלט צו זייער אַ ליבעראַל ייִדיש לעבן. עס ציט צו זייער אַ סך יונגעלײַט, ווײַל די אידעאָלאָגיע רעדט צו זיי און מיר זענען אָפֿן פֿאַר זיי, ניט געקוקט אויף זייער הינטערגרונט. מיר זעען ניט קיין אונטערשייד צווישן מענער און פֿרויען. אין אונדזערע שילן זיצן צוזאַמען גאַנצע משפּחות. מיר האָבן ראַבענירטעס און שטיצן גלײַכע רעכט פֿאַר מענער און פֿרויען. מיר זענען אָפֿן פֿאַר משפּחות, וואָס באַשטייען פֿון ייִדן און ניט־ייִדן. מיר זענען אַ מאָדערנע קהילה און דערפֿאַר קלײַבן אונדז טאַקע אויס די יונגע מענטשן, ווײַל זיי פֿאַרשטיין, אַז דאָס איז די ווירקלעכקייט, און מענטשן דאַרפֿן לעבן מיט די צײַטן. מיר קענען ניט בלײַבן שטעקן אין דער רעליגיע פֿון 2,000 יאָר צוריק‟.
The Yiddish Daily Forward welcomes reader comments in order to promote thoughtful discussion on issues of importance to the Jewish community. In the interest of maintaining a civil forum, The Yiddish Daily Forwardrequires that all commenters be appropriately respectful toward our writers, other commenters and the subjects of the articles. Vigorous debate and reasoned critique are welcome; name-calling and personal invective are not. While we generally do not seek to edit or actively moderate comments, our spam filter prevents most links and certain key words from being posted and The Yiddish Daily Forward reserves the right to remove comments for any reason.