אַ נײַע שטודיע אַרויסגעגעבן פֿון דער פֿירמע Nishma Research האָט אַנטדעקט, אַז אַ סך געוועזענע חרדים און מאָדערן אָרטאָדאָקסישע ייִדן וואָס האָבן מער נישט דעם זעלבן גלויבן ווי אַנדערע מיטגלידער פֿון זייער קהילה פֿילן זיך ווי „אַרויסגעשטויסענע”, אָבער האַלטן נאָך אַלץ אָן אַ ייִדישע אידענטיטעט.
אַ דריטל פֿון די וואָס האָבן געענטפֿערט אויף דער אַנקעטע האָבן זיך נאָך נישט פֿיזיש אַרויסגעקליבן פֿון זייער קהילה. בײַ די וואָס זענען יאָ אַוועק — האָבן געזאָגט איבער אַ העלפֿט פֿון זיי, אַז זיי פֿילן זיך בכלל נישט פֿאַרבונדן מיט קיין ייִדישער קהילה. כּמעט אַ פֿערטל האָבן שוועריקייטן בײַם גיין אויף ראַנדקעס, אָנהאַלטן אינטימע באַציִונגען, אָדער געפֿינען אַ שטעלע.
די אַנקעטע־פֿירער האָבן אויסגעפֿרעגט 855 ייִדן וואָס האָבן זיך אַ מאָל אידענטיפֿיצירט ווי חסידיש, חב״ד, ישיבֿיש, מאָדערן־אָרטאָדאָקסיש, אָדער פֿון אַן אַנדערער אָרטאָדאָקסישער קהילה. הײַנט אידענטיפֿיצירן זיך אַ סך פֿון די ייִדן ווי „Off The Derech” (אַראָפּ פֿון דרך), אָדער OTD, און גייען אויף OTD־אונטערנעמונגען אָדער זענען מיטגלידער פֿון OTD־גרופּעס אויף דער סאָציאַלער מעדיע.
מע האָט זיי געפֿרעגט פֿאַר וואָס זיי האָבן פֿאַרלאָזט די קהילה. צווישן די פֿאַרשפּרייטסטע סיבות: די באַהאַנדלונג פֿון פֿרויען אין די חרדישע קהילות; און די סתּירות, טאָפּעלע סטאַנדאַרדן, און דאָס צבֿיעות וואָס זיי באַמערקן אין דער קהילה. נאָר 2% פֿון די באַטייליקטע האָבן דערמאָנט די השפּעה פֿון דער אינטערנעץ אָדער שוואַכע סעקולערע דערציִונג.
95% פֿון די באַטייליקטע באַטראַכטן זיך נאָך אַלץ ווי ייִדן, אָבער נאָר 21% אידענטיפֿיצירן זיך מיט אַ הויפּט־דענאָמינאַציע ווי רעפֿאָרם, קאָנסערוואַטיוו, אָדער חסידיש.
מאַרק טרענטשער, דער דירעקטאָר פֿון Nishma Research, האָט באַמערקט אַ פֿאַרקערטע קאָרעלאַציע צווישן דער מדרגה פֿון שמירת־מיצוות איידער מע פֿאַרלאָזט די אָרטאָדאָקסישע קהילה און דער מדרגה נאָך דעם.
„עס דאַכט זיך, אַז די וואָס זענען בײַם אָנהייב געווען צום מערסטן אויף רעכטס — למשל, חסידים וואָס נוצן ייִדיש כּדי זיך צו באַשוצן פֿון דעם גוייִשן אַרום — האָבן נאָכן פֿאַרלאָזן די קהילה זיך נאָך מער דערווײַטערט פֿון זייער פֿריִערדיקן גלויבן און אויפֿפֿיר, ווי אַנדערע גרופּעס.”
בײַ די וואָס זענען אַוועק פֿון די פֿרימסטע קרײַזן איז, אַוודאי, געווען אַ סך ווייניקער טאָלעראַנץ און מיטגעפֿיל פֿון זייערע משפּחות ווי די וואָס קומען פֿון מעסיק־פֿרומע היימען.
„אָבער מיט דער צײַט ווערט די משפּחה מער צוגעלאָזן,” האָט טרענטשער געזאָגט. נאָך צען יאָר ווערן בערך 50% פֿון די משפּחות גרייטער אָנצוהאַלטן אַ באַציִונג מיטן „אָפּגעפֿאָרענעם”.
די שטודיע איז געווען אַ שותּפֿות צווישן Footsteps און Project Makom, צוויי אָרגאַניזאַציעס וואָס העלפֿן לײַכטער מאַכן דאָס פֿאַרלאָזן די מאָדערן־אָרטאָדאָקסישע און חרדישע קהילות.
The Yiddish Daily Forward welcomes reader comments in order to promote thoughtful discussion on issues of importance to the Jewish community. In the interest of maintaining a civil forum, The Yiddish Daily Forwardrequires that all commenters be appropriately respectful toward our writers, other commenters and the subjects of the articles. Vigorous debate and reasoned critique are welcome; name-calling and personal invective are not. While we generally do not seek to edit or actively moderate comments, our spam filter prevents most links and certain key words from being posted and The Yiddish Daily Forward reserves the right to remove comments for any reason.