בײַ יעדן פֿאָלק דערציילט מען מעשׂיות וועגן באַשעפֿענישן, וואָס עקסיסטירן בלויז אינעם פֿאָלקס־דמיון. דער ייִדישער פֿאָלקלאָר איז רײַך מיט פֿאַרשידענע מינים שדים, טײַוולאָנים און דיבוקים, וואָס מע געפֿינט ניט בלויז אין פֿאָלקס־מעשׂיות, נאָר אויך אין חומש און גמרא.
אַ טייל פֿון די באַקאַנטסטע מיטאָלאָגישע באַשעפֿענישן אין דער הײַנטיקער פּאָפּולערער קולטור „שטאַמען‟ פֿון ערטער, וווּ ייִדן האָבן לאַנגע יאָר געוווינט. וואַמפּירן זענען פֿאַרבונדן מיט זימבערג (טראַנסילוואַניע); וואָלקעלאַקן האָבן זייערע וואָרצלען אינעם דײַטשישן פּאַגאַנישן פֿאָלקלאָר און דער דזשין, יענער שד וואָס וווינט אין אַ לעמפּל און קען מקיים זײַן אײַערע דרײַ פֿאַרלאַנגען, שטאַמט אַוודאי פֿון די אַראַבישע לענדער.
אָט די באַשעפֿענישן, ווי אויך דער גולם, פֿיגורירן אינעם נײַעם ייִדיש־שפּראַכיקן קינדערביכל פֿון ניקאָלײַ אָלניאַנסקי „פֿאַנטאַסטיש‟, וואָס לערנט קינדער וועגן די מיטאָלאָגישע באַשעפֿענישן. דאָס ביכל, רעדאַקטירט פֿון אַרעלע ווישוואַנאַט, איז איינס פֿון אַ סעריע נײַע ביכלעך אויף ייִדיש וואָס דער ייִדיש־טוער ניקאָלײַ אָלניאַנסקי האָט לעצטנס אַרויסגעגעבן דורך זײַן פֿאַרלאַג אין שוועדן.
טעמאַטיש פֿאַרבונדן מיט „פֿאַנטאַסטיש‟ איז דער ראָמאַן „דער האָביט‟ פֿון דזשיי ר. ר. טאָלקין, אַ פֿאָלקלאָריסט וואָס האָט גענוצט די מיטאָלאָגישע באַשעפֿענישן ווי דער רויוואַרג, פֿון וועלכן ער האָט געשאַפֿן זײַנע פּאָפּולערע ראָמאַנען. אין בעריש גאָלדשטיינס ייִדישער איבערזעצונג פֿון „דער האָביט‟, וואָס „אָלניאַנסקי־טעקסט‟ האָט לעצטנס אַרויסגעלאָזט אין אַ נײַער אויפֿלאַגע רעדאַקטירט פֿון לאה ראָבינסאָן, לייענט מען וועגן דראַקאָנען, שרעטלעך און אַנדערע מיסטישע באַשעפֿענישן, וואָס דער „האָביט‟ בילבאָ באַגינס באַגעגנט אויף זײַנע אַוואַנטורעס.
די טעמע מיטאָלאָגישע באַשעפֿענישן איז בײַ אָלניאַנסקי ווײַט ניט אויסגעשעפּט געוואָרן. לויט געוויסע קוואַלן וועט איבעראַיאָר אַרויסקומען זייער אַ פּאָפּולערער ראָמאַן פֿון דער קינדער־ליטעראַטור אין דער איבערזעצונג פֿון אַרעלע ווישוואַנאַט, וואָס נעמט אויך אַרײַן פּיפּערנאָטערס, שרעטלעך, מכשפֿות און אַ סך אַנדערע מיסטישע באַשעפֿענישן.
The Yiddish Daily Forward welcomes reader comments in order to promote thoughtful discussion on issues of importance to the Jewish community. In the interest of maintaining a civil forum, The Yiddish Daily Forwardrequires that all commenters be appropriately respectful toward our writers, other commenters and the subjects of the articles. Vigorous debate and reasoned critique are welcome; name-calling and personal invective are not. While we generally do not seek to edit or actively moderate comments, our spam filter prevents most links and certain key words from being posted and The Yiddish Daily Forward reserves the right to remove comments for any reason.