„נאָרמאַן‟: מנחם־מענדל אין מאַנהעטן

'Norman': Menakhem Mendl in Manhattan

Sony Pictures Classics

פֿון מיכאל קרוטיקאָוו

Published May 28, 2017, issue of May 26, 2017.

(די 2 טע זײַט פֿון 2)

„נאָרמאַן“ איז אַ בשותּפֿותדיקע אַמעריקאַנער־ישׂראלדיקע פּראָדוקציע, און יעדער צד האָט בײַגעטראָגן אַן אײגענעם טעם. די ישׂראלים זײַנען חוצפּהדיק, גרעבלעך, אָבער דערבײַ אַ ביסל אומזיכער בײַ זיך. די אַמעריקאַנער זײַנען גרױסהאַלטעריש, אָבער דערבײַ אַ ביסל חניפֿהדיק צו די ישׂראלים. די הױפּטהעלדן, געשפּילט דורך גיר און ליאור אשכּנזי, שילדערן זייער גוט די דאָזיקע טיפּן. גיר, װאָס איז ניט קײן ייִד, האָט גלענצנדיק נאָכגעמאַכט אַ היפּשע צאָל סטיליסטישע שטיק פֿון װוּדי אַלען, דאָס „פּינטעלע ייִד“ פֿון דער מאָדערנער אַמעריקאַנער קולטור. גיר און אשכּנזי זײַנען אַרומגערינגלט מיט אַן ערשט־ראַנגיקן אַקטיאָרישן אַנסאַמבל. יעדער עפּיזאָד ווערט קלוג און פּינקטלעך רעזשיסירט און אויפֿגעפֿירט, אַ מחיה צו קוקן.

ישׂראל האָט שױן לאַנג אױפֿגעבױט אַ סאָלידע פֿילם־אינדוסטריע, װאָס ברענגט צונױף פֿאַרשידענע קולטורעלע שיטות. אײניקע פֿילמען זײַנען פּאָליטיש אַנגאַזשירט און באַהאַנדלען די הײסע ענינים װי דער קאָנפֿליקט מיט די אַראַבער, דעם מצבֿ פֿון האָמאָסעקסואַלן, און צומאָל בײדע אין אײנעם. אַזעלכע פֿילמען פּאַסן גוט פֿאַר קריטיקער און פּראָפֿעסאָרן, װאָס קאָנען זײ באַנוצן אין זײערע לעקציעס, אָבער צו מאָל זײַנען זײ אַ ביסל נודנע צו קוקן — װי די אַלטע סאָװעטישע פֿילמען.

אַן אַנדער מין פֿילם װערט געמאַכט לױטן מאָדערנעם פֿראַנצױזישן שניט, מיט עקספּערימענטאַלער טעכניק און טיפֿזיניקן תּוך. „נאָרמאַן“ געהערט צו דעם דריטן, געמישטן ישׂראלדיק־אַמעריקאַנער סטיל, װאָס מען קאָן אָנרופֿן, אָן קײן שהיות, טאַקע אַ „ייִדישער“. דער עצם ייִדישקײט קומט דאָ אַרויס פֿונעם איראָנישן דיאַלאָג צװישן צװײ פֿאַרשידענע עדות, די ישׂראלים און די אַמעריקאַנער. זײ נײטיקן זיך אײנע אין דער צווייטער װי טבֿיה און מנחם־מענדל. אװדאי זײַנען די הײַנטיקע ישׂראלים גאַנץ װײַט פֿון דעם מין טבֿיה װאָס מען קען פֿון ”פֿידלער אויפֿן דאַך“. אָבער זײ פֿאַרמאָגן אַן אַנדער שטריך פֿון אָט דעם ייִדישן אַרכעטיפּ: די אײַנגעװאָרצלטקײט אין דעם באָדן.

„נאָרמאַן“ איז אַן עלעגאַנטע, שאַרפֿזיניקע און װיציקע ייִדישע קאָמעדיע, אָבער דערצו איז דאָס אויך אַ משל מיט אַן ערנסטן און ביטערן נמשל. די גלות־ייִדישקײט, פֿאַרקערפּערט אינעם שלימזל נאָרמאַן, מוז זיך מוסר־נפֿש זײַן פֿאַרן גליק פֿון דער ייִדישער מדינה און אירע שטיצער. נאָרמאַן איז דער אײנציקער „מענטשלעכער“ טיפּ דאָ, אַן אידעאַליסט צװישן די פּראַגמאַטישע און גיריקע הײַנטצײַטיקע אַמעריקאַנער און ישׂראלים. ער געהערט צו אַן אַנדער תּקופֿה, און האָט ניט קײן קיום אין דער הײַנטיקער װעלט.