בײַ די צוקוקער פֿונעם נײַעם ייִדיש־שפּראַכיקן פֿילם „מנשה”, וואָס קענען גוט די חסידישע געגנטן פֿון ברוקלין, וועט דער ערשטער אײַנדרוק אפֿשר נישט זײַן אַז דאָס איז אַן אויסערגעוויינטלעכער פֿילם (כאָטש ער איז אַ מײַסטערווערק), נאָר סתּם אַ מין באַוווּנדערונג. ווי אַזוי האָט מען געמאַכט אַזאַ פּראָפֿעסיאָנעלן פֿילם מיט שטאַרק פֿרומע אַקטיאָרן?
כאָטש מע האָט שוין פּראָדוצירט צענדליקער פֿילמען וועגן חסידים, צווישן זיי — אַ ריי קינעמאַטישע קאַטאַסטראָפֿעס (למשל: Holy Rollers) און עטלעכע געלונגענע קונסטפֿילמען (איבערהויפּט: „פֿעליקס און מיירע”), איז „מנשה” דער ערשטער געמאַכט פֿון אַ דרויסנדיקן פּראָפֿעסיאָנעלן רעזשיסאָר אין אַ פֿרומער געגנט מיט חסידישע אַקטיאָרן.
דער אומדערוואַרטער פֿילם האָט געהאַט זײַן פּרעמיערע אינעם בכּבֿודיקן פֿילם־פֿעסטיוואַל „סאָנדענס” און ווערט פֿאַרשפּרייט דורך דער פּרעסטיזשפֿולער פֿירמע A24 (צווישן אירע אַנדערע פֿילמען: דער הײַיאָריקער „אָסקאַר”־געווינער פֿאַרן בעסטן פֿילם — Moonlight). כּדי צו פֿאַרשטיין דעם בראשית פֿון פֿילם, דאַרף מען אָנהייבן מיט זײַן רעזשיסאָר, דזשאָשואַ ווײַנשטיין.
אַ וועלטלעכער ניו־יאָרקער ייִד אין די דרײַסיקער, איז ווײַנשטיין געפֿאָרן איבער דער וועלט, כּדי צו מאַכן דאָקומענטאַר־פֿילמען, וואָס גיבן איבער דעם עמאָציאָנעלן אַספּעקט פֿונעם לעבן־שטייגער אין פֿאַרשידענע מקומות. אין אַ טעלעפֿאָנישן שמועס מיטן „פֿאָרווערטס” האָט ווײַנשטיין דערקלערט, אַז ער האָט באַשלאָסן צו מאַכן זײַן ערשטן נאַראַטיוון פֿילם אין באָראָ־פּאַרק, ווײַל „מע האָט געמיינט ס׳איז אוממעגלעך; קיינער האָט עס פֿריִער ניט געטאָן.”
„ווי אַ ניו־יאָרקער תּושבֿ איז די חסידישע וועלט מיר געווען אינטערעסאַנט,” האָט ער ווײַטער דערקלערט. „די חסידים זענען אַן עיקרדיקער טייל פֿון דער שטאָט אָבער מע ווייסט ניט קיין סך וועגן זיי און דאָס וואָס מע מיינט אַז מע ווייסט איז אָפֿט מאָל נישט אַקוראַט.”
ווײַנשטיין האָט אָנגעהויבן פֿאָרן אין באָראָ־פּאַרק און רעדן מיט מענטשן אין די אָרטיקע געשעפֿטן. כאָטש אַ סך זענען געווען פֿרײַנדלעך געשטימט צו אים, האָט ער באַלד פֿאַרשטאַנען, אַז כּדי צו מאַכן אַ פֿילם, וועט ער דאַרפֿן געפֿינען אַ מענטש פֿון דער פֿרומער וועלט, וואָס זאָל אים באַקענען מיט מעגלעכע אַקטיאָרן. האָט ער זיך געוואָנדן צו דניאל פֿינקעלמאַן, דער דירעקטאָר פֿון דער פֿרומער פֿילם־פֿירמע Sparks Next, וואָס פּראָדוצירט פּאָפּולערע מוזיק־ווידעאָס מיט אַזעלכע שטערן ווי ליפּא שמעלצער, מרדכי בן־דוד, אַבֿרהם פֿריד, די „שארית־הפּליטה קאַפּעליע‟ און דער בדחן יואלי לעבאָוויטש.
פֿינקעלמאַן האָט אים געעצהט צוזאַמענאַרבעטן מיטן פּאָפּ־שטערן ליפּא שמעלצער. ווען ווײַנשטיין איז געקומען אויף דער פֿילמיר־סעסיע פֿון ליפּאס אַ מוזיק־ווידעאָ, איז אויך געווען דערבײַ ליפּאס שוואָגער מנשה לוסטיג. ס׳איז, אַ פּנים, געווען באַשערט אַזוי.
ווײַנשטיין האָט געזען מנשהס קאָמעדיע־סקיצן און זיך דערוווּסט וועגן זײַן לעבנס־געשיכטע. אַ יונגער אַלמן, האָט מען שטאַרק געדריקט אויף אים ווידער חתונה צו האָבן כּדי זײַן זון זאָל דערצויגן ווערן דורך אַ מאַמען און אַ טאַטן, אָבער מנשה האָט זיך אָפּגעזאָגט, האַלטנדיק אַז ער קען אַליין אויפֿהאָדעווען זײַן קינד. דער דאָזיקער סצענאַר איז געוואָרן דער יסוד פֿונעם פֿילם, כאָטש מע האָט געענדערט אַ סך פֿאַקטן פֿון מנשה לוסטיגס אמתער געשיכטע.
The Yiddish Daily Forward welcomes reader comments in order to promote thoughtful discussion on issues of importance to the Jewish community. In the interest of maintaining a civil forum, The Yiddish Daily Forwardrequires that all commenters be appropriately respectful toward our writers, other commenters and the subjects of the articles. Vigorous debate and reasoned critique are welcome; name-calling and personal invective are not. While we generally do not seek to edit or actively moderate comments, our spam filter prevents most links and certain key words from being posted and The Yiddish Daily Forward reserves the right to remove comments for any reason.