(די 2 טע זײַט פֿון 2)
בעת דער דאָזיקער „רײניקונג” האָט מען אַרױסגעטריבן פֿון דער קאָמוניסטישער פּאַרטײ אַ היפּשע צאָל אַמאָליקע בונדיסטן. אױף זײער אָרט זײַנען געקומען יונגע קאָמוניסטן, ייִדן און ניט־ייִדן, װאָס האָבן שױן ניט געהאַט קײן דערפֿאַרונג פֿון פּאָליטישן קאַמף און ניט געהערט װעגן דעם בונדיסטישן באַגריף פֿון נאַציאָנאַל־קולטורעלער אױטאָנאָמיע. די צװײטע כװאַליע פֿון דער פֿאַרמאַסקירטער אַנטיסעמיטישער קאַמפּאַניע איז געקומען מיט אַ פּאָר יאָר שפּעטער, אין 1928—1927. זי איז געװען אַ טײל פֿון יוסיף סטאַלינס קאַמף קעגן לעװ טראָצקין און זײַנע חסידים. װידער אַ מאָל, איז די צאָל ייִדן צװישן דער דאָזיקער „אָפּאָזיציע” געװען גאַנץ הױך. זײ האָבן פּראָטעסטירט קעגן סטאַלינס פּאָליטיק, װאָס האָט געצװוּנגען אַרבעטער צו אַרבעטן מער פֿאַר װײניקער געלט. סטאַלינס פּלאַן פֿון אינדוסטריאַליזאַציע איז פֿינאַנסירט געװאָרן דורך אינפֿלאַציע. די געהאַלטן זײַנען פֿאַרבליבן פֿיקסירט, בעת די פּרײַזן האָבן שטאַרק געשטיגן. די אַרבעטער, װאָס האָבן פּראָטעסטירט קעגן דער דאָזיקער פּאָליטיק, האָט מען דערקלערט פֿאַר פּאָליטישע שׂונאים פֿון דער סאָװעטישער מאַכט.
אַזױ אַרום, האַלט סלױן, פֿאַרמאָגט דער סאַמע באַגריף „ייִדישקײט” פֿאַרשידענע שאַטירונגען אינעם סאָװעטישן פּאָליטישן, קולטורעלן און עקאָנאָמישן קאָנטעקסט. פֿון אײן זײַט האָט די סאָװעטישע מאַכט געקעמפֿט קעגן אַנטיסעמיטיזם, אָבער פֿון דער אַנדער זײַט האָט מען גערודפֿט „בונדיסטן” און „טראָצקיסטן”, װאָס זײַנען צומאָל געװען קאָדירטע װערטער פֿאַר ייִדן. די עקאָנאָמישע קאָנקורענץ האָט צומאָל גענומען עטנישע פֿאָרמען, װאָס זײַנען פֿאַרמאַסקירט געװאָרן װי אַן אידעאָלאָגישער און פּאָליטישער קאַמף. דערבײַ האָט מען זיך ניט געשעמט צו נוצן זיך מיט אַלטע אַנטיסעמיטישע סטערעאָטיפּן צוליב דעם צװעק פֿון דערגרײכן אַן עקאָנאָמישע העגעמאָניע.
סלױן באַשרײַבט די ראַדיקאַלע ענדערונגען אינעם ייִדישן לעבן אין די צװאַנציקער יאָרן װי אַ „ייִדישע רעװאָלוציע”, װאָס האָט באַגלײט די גרעסערע באָלשעװיסטישע רעװאָלוציע. אָבער סוף־כּל־סוף האָט זיך דאָס אַרױסגעװיזן ווי אַ מפּלה. ייִדן, װי אַנדערע סאָװעטישע מינאָריטעטן, האָבן לגמרי פֿאַרלױרן װאָסער ניט איז אױטאָנאָמיע אונטער סטאַלינס דיקטאַטאָרישן רעזשים. סלױן פּרוּװט צו אָפּערירן מיט מאַרקסיסטישע באַגריפֿן פֿון פּאָליטישער עקאָנאָמיק אין זײַן אַנאַליז פֿונעם אײגנאַרטיקן פֿאַל פֿון װײַסרוסישן ייִדנטום. ער איז גערעכט, אַז עקאָנאָמיק האָט יאָ געשפּילט אַ װיכטיקע ראָלע אין אױספֿורעמען דאָס ייִדישן לעבן אונטער די סאָװעטן.
אָבער דערבײַ נעמט ער ניט אין באַטראַכט אַנדערע װיכטיקע פֿאַקטאָרן, װי למשל די סאָװעטישע מיליטערישע פּאָליטיק. װײַסרוסלאַנד איז געװען סטראַטעגיש װיכטיק װי אַ גרענעץ־געביט צװישן רוסלאַנד און פּױלן, און דערפֿאַר האָט די סאָװעטישע מאַכט דװקא ניט געװאָלט אַנטװיקלען דאָרט שװערע אינדוסטריע (װעגן דעם איז פֿאַראַן אַ ספּעציעלע געהײמע פּאַרטײ־דירעקטיװ). סטאַלין האָט ספּעציעל חושד געװען עטנישע מינאָריטעטן, װאָס האָבן געהאַט זײערע אײגענע מלוכות מחוץ דעם סאָװעטן־פֿאַרבאַנד. פֿאַר דער מלחמה זײַנען דאָס געװען פּאָליאַקן, לעטן, דײַטשן. נאָך דער מלחמה, מיטן אױפֿקום פֿון מדינת־ישׂראל, איז געקומען די רײ פֿון ייִדן. די דאָזיקע געשעענישן ליגן מחוץ דעם כראָנאָלאָגישן גערעם פֿון סלױנס פֿאָרשונג, אָבער די װאָרצלען פֿון דער דאָזיקער פּאָליטיק שטעקן טאַקע אין די צװאַנציקער יאָרן.
The Yiddish Daily Forward welcomes reader comments in order to promote thoughtful discussion on issues of importance to the Jewish community. In the interest of maintaining a civil forum, The Yiddish Daily Forwardrequires that all commenters be appropriately respectful toward our writers, other commenters and the subjects of the articles. Vigorous debate and reasoned critique are welcome; name-calling and personal invective are not. While we generally do not seek to edit or actively moderate comments, our spam filter prevents most links and certain key words from being posted and The Yiddish Daily Forward reserves the right to remove comments for any reason.