משה עובֿד, אַ לאָנדאָנער ייִד, װאָס האָט געהאַנדלט מיט קמיעות און איידלשטײנער און איז געװען אַ הײסער חסיד פֿון ייִדיש, דערמאָנט זיך אין זײַנע זכרונות „װיזיאָנען און אײדלשטײנער‟ (1931): „אין 1914 האָט די מלחמה, אין איר גװאַלדיקן װעלט־טרײסל, אַהערגעשלײַדערט פֿון פֿראַנקרײַך אַ געװיסן ב. בערסאָן, ניט קײן שלעכטן דעקאָראַטיװן קינסטלער. יעדנפֿאַלס, איז ער געװען אַ גוטער אַגיטאַטאָר און אינספּיראַטאָר. ער האָט דעמאָלט געגרינדעט דעם ייִדישן קונסט־פֿאַראײן ‘בן אורי’, װעלכער באַזיצט הײַנט צו טאָג אַ קלײנע, אָבער אַ שײנע קאָלעקציע פֿון ייִדישע קונסטװערק.‟
אינעם פֿאַרגאַנגענעם יאָר 2015 האָט „בן אורי‟ אָפּגעפֿײַערט מיט אַ היפּש ביסל פּאָמפּע זײַן 100סטן יובֿל.
שױן דער פֿאַקט אַליין, אַז אַזאַ מין ייִדישער קונסט־אַנשטאַלט האָט געהאַט אַזאַ לאַנגן און פּראָדוקטיװן קיום אין לאָנדאָן, איז אַ מין נס. מען װײסט װײניק װעגן בערסאָנס פּערזענלעכקײט — אַ פּליט פֿון רוסלאַנד, װאָס איז אַ פּנים נעלם געװאָרן פֿון לאָנדאָן מיט אַ יאָר שפּעטער. אָבער „בן־אורי‟ איז פֿאַרבליבן און געװאָרן אַ װיכטיקער צענטער פֿון ייִדישער קולטור און קונסט. לרובֿ קינסטלער און קולטור־טוער, װאָס האָבן זיך אין פֿאַרשידענע יאָרן גרופּירט אַרום דעם דאָזיקן אַנשטאַלט, זײַנען געװען אימיגראַנטן פֿון מיזרח־ און מיטל־אײראָפּע. לכתּחילה איז דאָס געװען ייִדיש־רעדנדיקע אינטעליגענץ פֿון רוסלאַנד און פּױלן; אין די 1930ער יאָרן זײַנען צוגעקומען פּליטים פֿון היטלערס דײַטשלאַנד, און נאָך דער מלחמה — די שארי־הפּליטה פֿון די „די־פּי‟־לאַגערן.
די רײַכע שעפֿערישע געשיכטע פֿון „בן־אורי‟ װערט פּרטימדיק באַהאַנדלט אינעם זאַמלבאַנד לכּבֿוד דעם יובֿל. פֿאַר דער געשיכטע פֿון ייִדיש אין ענגלאַנד איז ספּעציעל װיכטיק דער װאָגיקער אַרטיקל פֿונעם באַקאַנטן לאָנדאָנער היסטאָריקער פֿון ייִדישער קולטור — דוד מאַזאָװער. אין די ערשטע יאָרן איז „בן־אורי‟ געשטאַנען אין פֿאַרבינדונג מיט דער צײַטונג „די צײַט‟, מיטן ייִדישן פֿאַרלאַג „נאַראָד‟, און מיט דער לאָנדאָנער בראַנזשע פֿון „פּועלי־ציון‟, װאָס האָט דעמאָלט געשטיצט ייִדיש. אין 1916 איז אַרױס די ערשטע ענגלענדישע פּובליקאַציע װעגן קונסט אױף ייִדיש, „בן אורי אַלבאָם‟, װאָס האָט אַנטהאַלטן בערסאָנס צײכענונגען לױט די מאָטיװן פֿון ייִדישן אַלטערטום.
The Yiddish Daily Forward welcomes reader comments in order to promote thoughtful discussion on issues of importance to the Jewish community. In the interest of maintaining a civil forum, The Yiddish Daily Forwardrequires that all commenters be appropriately respectful toward our writers, other commenters and the subjects of the articles. Vigorous debate and reasoned critique are welcome; name-calling and personal invective are not. While we generally do not seek to edit or actively moderate comments, our spam filter prevents most links and certain key words from being posted and The Yiddish Daily Forward reserves the right to remove comments for any reason.