די שטאָט גליוויצע הייסט אויף דײַטש גלײַוויץ. ווי אין אַנדערע שטעט אין שלעזיע, זענען די דאָרטיקע ייִדן געווען נישט קיין פּוילישע ייִדן, נאָר אמתע יעקעס, דהײַנו, דײַטשע ייִדן.
אַגבֿ, עס זענען עד־היום דאָ דײַטשן, וואָס האַלטן, אַז שלעזיע געהערט צו זיי, און נישט די פּאָליאַקן. די גלײַוויצער ייִדן האָבן נישט אַזעלכע פֿאָדערונגען. אַ טייל פֿון זיי האָבן זייערע דײַטשישע מיטבירגער דערהרגעט אין בוכענוואַלד, און די, וואָס זענען ניצול געבליבן, זענען שוין מער צוריק נישט געקומען.
איצט האָט די שטאָט גליוויצע רעסטאַוורירט דאָס שיינע טהרה־שטיבל, וואָס דער באַרימטער ווינער אַרכיטעקט, אַ ייִד מיטן נאָמען מאַקס פֿלײַשער, האָט פּראָיעקטירט נאָך פֿאַר דער ערשטער וועלט־מלחמה.
פֿלײַשער האָט געבויט לויט דעם אַזוי גערופֿענעם נעאָ־גאָטישן סטיל און דאָס טהרה־שטיבל איז טאַקע מאַיעסטעטיש אין פֿולער פּראַכט. עס איז מסתּמא כּדאַי צו באַמערקן, אַז די שטאָט אַליין — און נישט קיין ייִדישע אָרגאַניזאַציעס — האָט באַצאָלט פֿאַר דער רענאָוואַציע פֿונעם שיינעם בנין. איצט וועט עס זײַן אַ טייל פֿונעם שטאָטישן מוזיי.
וואָס זענען אַזוינס „שטאָלפּערשטײַנע‟? דאָס זענען שטרויכלשטיינער.
דער דײַטשישער קינסטלער גונטער דעמניג האָט אויסגעטראַכט אַן אופֿן ווי צו שטעלן אַ מין דענקמאָל פֿאַר די קרבנות פֿונעם חורבן. ער האָט אַרײַנגעשטעלט מעטאַלענע שטיינער מיט די נעמען פֿון די אומגעקומענע אינעם טראָטואַר לעבן די אַמאָליקע הײַזער פֿון די קרבנות אין עטלעכע דײַטשישע שטעט. אויף אַזאַ אופֿן דערמאָנט ער אַלעמען די נעמען פֿון כּמעט זעכציק טויזנט ייִדישע מיטבירגער, וואָס די נאַציס האָבן אומגעבראַכט.
איצט האָט דער דײַטשישער קינסטלער אַרײַנגעלייגט אַ האַלבן טוץ שטרויכלשטיינער אויך אין ווראָצלאַוו, דהײַנו, די אַמאָליקע דײַטשישע שטאָט ברעסלע. אינעם ברעסלויער הויז, וווּ דעמניג האָט אַרײַנגעשטעלט זײַנע שטרויכלשטיינער האָבן געוווינט פֿאַר דער מלחמה די משפּחות טרײַטל און זאָרעק. פֿון די טרײַטלס איז קיינער נישט געבליבן בײַם לעבן. מיכאל זאָרעק, אַן אַמעריקאַנער בירגער, איז געקומען אויף דער צערעמאָניע לכּבֿוד זײַן אומגעקומענער משפּחה.
The Yiddish Daily Forward welcomes reader comments in order to promote thoughtful discussion on issues of importance to the Jewish community. In the interest of maintaining a civil forum, The Yiddish Daily Forwardrequires that all commenters be appropriately respectful toward our writers, other commenters and the subjects of the articles. Vigorous debate and reasoned critique are welcome; name-calling and personal invective are not. While we generally do not seek to edit or actively moderate comments, our spam filter prevents most links and certain key words from being posted and The Yiddish Daily Forward reserves the right to remove comments for any reason.