(די 2 טע זײַט פֿון 3)
ביידערס גרויסער אויפֿטו איז צו ווײַזן, אַז די פֿאַרשיידענע דיאַלעקטן שטאַמען ניט אָפּ פֿונעם זעלביקן מקור, אַז דער „קדמון־ייִדיש‟ פֿון אונדזערע ייִדיש־לינגוויסטן איז בעצם אַ פֿיקציע. לויט זייערע קלאַנגען, זײַנען אונדזערע דיאַלעקטן באַזירט, דער עיקר, אויף צוויי באַזונדערע דײַטשע דיאַלעקטן: דאָס ביימישע דײַטש (פֿון דער הײַנטיקער טשעכיע) און דאָס מיזרח־פֿרענקישע (פֿון דער פֿראַנקען־טעריטאָריע, וואָס נעמט אַרײַן נירנבערג, למשל). אונדזער מיזרח־ייִדיש, צוזאַמען מיטן טשעכישן ייִדיש (פֿונעם מהר״ל מ׳פּראָג, למשל) און דעם אַמאָליקן מיזרח־דײַטשישן ייִדיש (פֿון משה מענדלסאָן), זײַנען באַזירט אויפֿן ביימישן דײַטש, בעת די דיאַלעקטן פֿון מערבֿ־דײַטשלאַנד, שווייץ, און עלזאַס, זײַנען באַזירט אויף מיזרח־פֿרענקיש. דאָס האָלענדישע ייִדיש, ווידער, שטעלט מיט זיך פֿאָר אַ געמיש פֿון די מיזרחדיקע און מערבֿדיקע דיאַלעקטן, ווײַל אַ היפּשע צאָל פּליטים און אימיגראַנטן פֿון מיזרח־אייראָפּע האָבן זיך דאָרטן באַזעצט.
דער פֿאַקט, אַז דער לשון־קודשדיקער קאָמפּאָנענט איז אומעטום דער זעלביקער, און אַז אַ סך ווערטער האָט מען געבאָרגט פֿון דער ווײַטנס, האָט עס, צום טייל, פֿאַרטושט דעם עיקרדיקן חילוק צווישן די צוויי גרופּעס ייִדישע דיאַלעקטן. דער וויכטיקער אונטערשייד איז ניט צווישן מיזרח־ייִדיש און מערבֿ־ייִדיש, ווײַזט ביידער, נאָר צווישן מיזרח־, טשעכיש און מיזרח־דײַטשיש ייִדיש, פֿון איין זײַט, און מערבֿ־דײַטשיש (און אפֿשר האָלענדיש) ייִדיש, פֿון דער צווייטער זײַט.
צי ביידער איז הונדערט פּראָצענט גערעכט אין זײַן אַנאַליז, קען איך נאָך ניט זאָגן (און אפֿשר וועל איך עס קיין מאָל ניט קענען זאָגן). אָבער ווער עס וויל אָפּפֿרעגן זײַן טעאָריע, דאַרף עס טאָן מיט דער זעלביקער גרונטיקייט און קפּדנות ווי ביידער האָט עס באַוויזן. בכל־אופֿן, האָט ער זיכער געמאַכט אַש און פּאָרעך פֿון די צוויי מער אָנגענומענע טעאָריעס: אַז ייִדיש איז באַזירט אויפֿן דיאַלעקט פֿון דער רײַן־געגנט אָדער פֿון בײַערן.
ריין אַקוסטיש, אַז מע הערט זיך צו צו די פֿאַרשיידענע דיאַלעקטן, לייגט זיך ביידערס טעאָריע אויפֿן שׂכל. דאָס שווייצער ייִדיש, למשל, קלינגט פֿאַרן ניט־שווייצער ווי טערקיש. הערט אַן אויסצוג פֿון אַן אינטערוויו, וואָס אוריאל ווײַנרײַך האָט געמאַכט (אויף דײַטש) מיט אַן אינפֿאָרמאַנט פֿונעם שטעטל ענדינגען: //eydes.de/Usr11EC4D6CVR/index/li/li-026.html.
The Yiddish Daily Forward welcomes reader comments in order to promote thoughtful discussion on issues of importance to the Jewish community. In the interest of maintaining a civil forum, The Yiddish Daily Forwardrequires that all commenters be appropriately respectful toward our writers, other commenters and the subjects of the articles. Vigorous debate and reasoned critique are welcome; name-calling and personal invective are not. While we generally do not seek to edit or actively moderate comments, our spam filter prevents most links and certain key words from being posted and The Yiddish Daily Forward reserves the right to remove comments for any reason.