(די 3 טע זײַט פֿון 4)
דערצו, שטייט אין אַ צאָל מדרשים און קבלה־ספֿרים געשריבן, אַז ביז די משיחישע צײַטן איז די אַראַבער באַשערט צו בעלעבאַטעווען אינעם הייליקן לאַנד. אַזוי האָבן געגלייבט די תּושבֿים אינעם אַלטן ירושלימער ייִשובֿ, אַרײַנגערעכנט די ספֿרדים. די דאָזיקע דעה דריקט זיך נאָך אַלץ אויס אין אַזעלכע קרײַזן, ווי די נטורי־קרתּאקעס, וואָס זייערע דעות זענען ראַדיקאַל פֿאַרקערטע, אין פֿאַרגלײַך מיט דער אַזוי־גערופֿענער „קלאָרער‟ הלכה פֿונעם סקאַנדאַליעזן ספֿרדישן בעל־דרשן.
אַ סך באַקאַנטע רבנים זענען אינגאַנצן נישט מסכּים מיטן „אַנטי־גוייִשן‟ צוגאַנג און האַלטן, אַז בלויז די זיבן אוראַלטע פֿעלקער, וואָס האָבן אַמאָל באַזעצט ארץ־כּנען, האָבן נישט געטאָרט דאָרטן וווינען, כּל־זמן זיי דינען עבֿודה־זרה. צום בײַשפּיל, האַלטן אַזוי דער רשב״א און דער ראבֿ״ד, דער קלאַסישער קריטיקער פֿונעם רמב״ם. ביידע זענען געווען באַרימטע ספֿרדישע ראשונים. אַ גאַנצע ריי באַקאַנטע רבנים דערקלערט ווײַטער, אַז די קריסטן און בפֿרט די מוסולמענער האָבן דאָס פֿולע רעכט צו וווינען אין ארץ־ישׂראל. אויף דער דאָזיקער הלכה־שיטה איז באַגרינדעט דער באַקאַנטער הײַנטצײַטיקער מינהג צו פֿאַרקויפֿן דאָרטן די פֿעלדער אויפֿן שמיטה־יאָר צו די אַראַבער.
דער ערשטער ספֿרדישער רבֿ אין דער אומאָפּהענגיקער מדינת־ישׂראל איז געווען הרבֿ בן־ציון מאיר חי עוזיאל (1880—1953). אַזוי ווי זײַן אַשכּנזישער קאָלעגע אין דער זעלבער תּקופֿה, הרבֿ יצחק הלוי הערצאָג, איז ער געווען אַ געבילדעטער און פֿילאָסאָפֿיש־געשטימטער מענטש, וועלכער האָט זיך מיט סימפּאַטיע באַצויגן צו נישט ייִדישע רעליגיעס. עוזיאל און הערצאָג האָבן ביידע שטאַרק פֿאַרטיידיקט די בירגערלעכע רעכט פֿון נישט־ייִדן, און געפּסקנט, אַז זיי האָבן פּונקט די זעלבע רעכט אין ארץ־ישׂראל, ווי די ייִדישע תּושבֿים. אַזוי ווי אַ גאַנצער ריי פֿריִערדיקע רבנים, האָט עוזיאל באַטאָנט, אַז די מוסולמענער האָבן דעם סטאַטוס פֿון גרי־תּושבֿ — „כּשרע‟ נישט־ייִדן.
The Yiddish Daily Forward welcomes reader comments in order to promote thoughtful discussion on issues of importance to the Jewish community. In the interest of maintaining a civil forum, The Yiddish Daily Forwardrequires that all commenters be appropriately respectful toward our writers, other commenters and the subjects of the articles. Vigorous debate and reasoned critique are welcome; name-calling and personal invective are not. While we generally do not seek to edit or actively moderate comments, our spam filter prevents most links and certain key words from being posted and The Yiddish Daily Forward reserves the right to remove comments for any reason.