(די 2 טע זײַט פֿון 3)
„אפֿשר,‟ האָב איך געזאָגט, „מיר פּלאַנירן טאַקע צו פֿאָרן.‟
אַ ביסל פֿאַרמיגלט בין איך אַרויסגעגאַנגען פֿונעם אויטאָ. שוין אינעם האָטעל, האָט מײַן חבֿרטע געשעפּשעט צו מיר אַ דערשטוינטע: „ווי אַזוי האָט ער געוווּסט, אַז מיר זענען ייִדן?‟
„ס׳איז דאָך ניט קיין מיסטעריע,‟ האָב איך געענטפֿערט. „מיר האָבן ניט קיין קרובֿים דאָ, און פּוילן איז דווקא ניט קיין לאַנד, וואָס ציט צו אַ סך אַמעריקאַנער אויף וואַקאַציע אין פֿאַרגלײַך מיט ענגלאַנד, שפּאַניע אָדער פֿראַנקרײַך. דערצו זענען מיר געקומען אין מיטן פֿונעם ייִדישן קולטור־פֿעסטיוואַל און מיר שטײען אײַן אינעם אַמאָליקן ייִדישן קוואַרטאַל, וווּ דער פֿעסטיוואַל קומט פֿאָר. אַוודאי האָט ער שוין פֿאַרשטאַנען, אַז מיר וועלן פֿאָרן קיין אוישוויץ.‟
ניט געקוקט אויף מײַן דערקלערונג, האָט מײַן חבֿרטע נאָך אַלץ אויסגעזען אומרויִק.
איך אַליין בין ניט געווען ברוגז מיטן שאָפֿער צוליב זײַנע פֿראַגעס. אוישוויץ איז דאָך דאָס אָרט, וואָס מער טוריסטן באַזוכן ווי אַלע אַנדערע ערטער אין לאַנד און ס׳איז גאַנץ לאָגיש, אַז אַ טאַקסי־פֿירער וואָס רעדט מיט אַ ייִדישן פּאָרפֿאָלק זאָל זיי פּרובירן אײַנצורעדן צו פֿאָרן אַהין מיט אים. טאַקסי־פֿירער אין ניו־יאָרק ברענגען דאָך מענטשן מאַסנווײַז צו „גראַונד־זיראָ‟, דעם אָרט, וווּ ס׳זענען געשטאַנען די צווילינג־טורעמס פֿונעם צעשטערטן „וועלט־האַנדל־צענטער.‟ שאָפֿערן אין פּענסילווייניע ברענגען דאָך זייערע קליענטן קיין געטיסבורג, וווּ אַרום 10,000 סאָלדאַטן זענען געפֿאַלן בעתן סאַמע־בלוטיקסטן שלאַכט פֿונעם אַמעריקאַנער בירגער־קריג. אוישוויץ איז ווײַט ניט דאָס איינציקע אָרט פֿון מאַסן־מאָרד, וואָס איז שפּעטער פֿאַרוואַנדלט געוואָרן אין אַן אַטראַקציע.
אוישוויץ טראָגט אָבער, כאָטש פֿאַר מיר, אַן אַנדער טעם. די „לאָגישע זײַט‟ פֿון מײַן מוח האָט ניט געקענט איבעררעדן דאָס האַרץ, אַז די גאַנצע טוריסטישע אינדוסטריע אַרום דעם געוועזענעם קאָנצענטראַציע־לאַגער איז נאָרמאַל. אַפֿילו אַז איך האָב געוווּסט פֿון פֿריִער, אַז מע רעקלאַמירט אַ סך די טורן קיין אוישוויץ, איז עס דאָך געווען אַ שאָק צו זען, ווי דאָס פֿאָרן אַהין ווערט אַרײַנגענומען ווי אַ טייל פֿון גרעסערע פֿאָר־„פּעקלעך‟, צו פֿאַרשידענע אַטראַקציעס.
פֿון די רעקלאַמעס אויף די גאַסן דערוויסט מען זיך, אַז אויב מע וויל, למשל, פֿאָרן איין טאָג אין אוישוויץ און נאָך אַ טאָג אין אַ „וואַסער־פּאַרק‟, באַקומט מען פֿאַר דעם איין פּרײַז. אויב מע וויל, אָבער, פֿאָרן אין אוישוויץ, זען די אַמאָליקע שילן אין קראָקע און דערנאָך אויך פֿאַרברענגען אין אַ שלאָס אָדער אין אַן אַקוואַריום, באַקומט מען אַן אַנדער הנחה. און אַז מע וויל בעסער פֿאָרן פֿונעם האָטעל קיין אוישוויץ אין אַ לימוזין, באַקומט מען עסן און אַ ביסל בראָנפֿן בחינם אויב מע איז מסכּים אויך צו פֿאָרן צו די באַקאַנטע זאַלץ־גריבער. איך האָב פּשוט ניט געקענט באַגרײַפֿן, אַז עמעצער וואָלט געוואָלט דווקא פֿאָרן אין אַ לימוזין נאָכן זען די ריזיקע בערג שיך, וואָס בלײַבן ווי דער לעצטער עדות נאָך די טויזנטער מענטשן, וואָס זענען פֿאַרשוווּנדן געוואָרן מיטן רויך.
ניט געקוקט אויף די אַלע אומאָנגענעמע רעקלאַמעס, האָבן מיר זייער גוט פֿאַרבראַכט אין פּוילן. קראָקע איז אַ פּרעכטיקע שטאָט און אַפֿילו מיט דער מאָדנער קאָמערציאַליזאַציע, וואָס האָט פֿאַרוואַנדלט קוזמיר אין אַ מין ייִדישן „דיזנילאַנד‟, זענען די שילן כּדאַי אָנצוקוקן. דערצו האָב איך באַמערקט, אַז צווישן די מענטשן אין איבער 20 לענדער אין וועלכע איך בין געפֿאָרן, זענען דווקא די פּאָליאַקן די סאַמע באַהילפֿיקסטע און פֿרײַנדלעכסטע מענטשן, וואָס איך האָב אַ מאָל געטראָפֿן. אַז איר זעט אויס פֿאַרבלאָנדזשעט אויף אַפֿילו אַ רגע, קומט מען גלײַך צו צו אײַך און פֿרעגט, צי מע קען אײַך ווײַזן דעם וועג. ס׳איז באמת ניט קיין אופֿן צו שנאָרען געלט בײַ די טוריסטן. אַ סך צופֿעליקע פֿאַרבײַגייער ווילן טאַקע העלפֿן.
נאָך די אַלע קאָנצערטן, טרעפֿונגען מיט אַלטע פֿרײַנד, טורן פֿון שילן, און געשמאַקע פּיראָגן, איז עס אונדז קוים פֿאַרבליבן אַ פֿרײַער טאָג צו באַזוכן אוישוויץ. און ווען ס׳איז סוף־כּל־סוף געקומען דער טאָג, וואָס מיר האָבן באַשטימט צו באַזוכן דעם לאַגער, האָב איך פֿאַרשטאַנען עפּעס, וואָס איך האָב פֿריִער אפֿשר נאָר געוווּסט אונטערבאַוווּסטזיניק: איך האָב ניט געוואָלט פֿאָרן אַהין.
איך האָב פּשוט ניט געפֿילט, אַז ס׳איז נייטיק. איך בין געווען זייער נאָענט צו מײַן ברודערס באָבע, וואָס האָט איבערגעלעבט דעם לאַגער. איך האָב איבערגעזעצט דעם גבֿית־עדות פֿון צענדליקער ייִדן, וואָס האָבן פּרטימדיק באַשריבן זייערע יסורים דאָרטן. איך האָב אַליין אינטערוויויִרט עטלעכע מענטשן וועגן זייערע איבערלעבונגען דאָרטן. געדענקען וועל איך אויך אויף אייביק ווי איין פֿרוי האָט פֿאַר מיר נאָכגעמאַכט דעם קלאַנג, וואָס עס האָבן געמאַכט די קערפּער פֿון קליינע קינדער, נאָך דעם וואָס מע האָט זיי געוואָרפֿן אויף אַ ריזיקן שײַטער.
The Yiddish Daily Forward welcomes reader comments in order to promote thoughtful discussion on issues of importance to the Jewish community. In the interest of maintaining a civil forum, The Yiddish Daily Forwardrequires that all commenters be appropriately respectful toward our writers, other commenters and the subjects of the articles. Vigorous debate and reasoned critique are welcome; name-calling and personal invective are not. While we generally do not seek to edit or actively moderate comments, our spam filter prevents most links and certain key words from being posted and The Yiddish Daily Forward reserves the right to remove comments for any reason.